24 januari 2010

Det kom ett mail om källhänvisning...

...
.....
De sista veckorna har min blogg uteslutande innehållit lånade bilder från diverse hemsidor och till viss del andras bloggar som jag hittat lite här och där. Mitt eget fotograferande har stått stilla i och med att vi förlorade de flesta av våra bilder i datorn.
.......
I kväll skall jag installera mitt redigeringsprogram i den här nya datorn så att jag sedan kan visa lite av vad jag gjort här hemma den sista tiden! Den här bilden har jag själv tagit och den är en av de allra första bilderna jag lagt in i bloggen, efter den har mina egna blandats med lånade vackra bilder.
...........
Det är bara en sak som jag ångrar...
.............
............
......
Jag har varit mycket slarvig med att ange källa till de lånade bilderna. Ibland har jag hittat dem på sidor som i sin tur lånat dem någon annan stans ifrån och ingen källa har funnits redovisad. Det är ju naturligtvis respektlöst mot dem som skapat bilderna, de förtjänar självklart att bli omnämnda tillsammans med sina alster. Som sagt jag har varit slarvig, men kommer att skärpa mig från nu!
............
Igår fick jag ett mail med en liten uppmaning om att ange källan till de bilder jag använder. Mailet kom från stylisten Mikael Beckman som på ett mycket vänligt sätt informerade mig om att han funnit sina bilder i min blogg, men att han saknade sitt namn intill dem! Jag har bett om ursäkt och tackat honom för tillsägelse eftersom jag absolut inte vill förarga någon och hamna i trubbel...
.......
Från och med nu skall jag bli mycket noggrann med källhänvisning och efter hand (när jag hittar dem) ange källan till de bilder som redan finns i bloggen!
..................
Ber kollektivt om ursäkt!
......
.........

4 kommentarer:

Hemmabloggaren sa...

Sv: Jag sa ju att det var vansinnigt :D

Kristin sa...

Hei Helena. Takk for koselig hilsen:-) Skjønner hva du mener med kildehenvisning til bilder. Jeg bruker kun mine egne bilder i bloggen, men på jobb er de kjempestrenge. Der må man kjøpe bildene, ellers kan man ikke bruke dem. Ha en fin fin dag. Klem Kristin

Its a house sa...

Hej!
Fler bilder från vardagsrummet? Jag ska se vad jag kan fixa. Jag måste erkänna att jag tvekade lite innan vi bestämde oss för att köra på svart men med allt det vita i övriga huset och de stora fönstren i rummet så blev det superbra! Är jättenöjd!

Nu var det verkligen länge sedan jag kikade in här hos dig, så jag blev varandes en stund och hittade mycket trevligt!

Ja det här med källhänvisning är krångligt, precis som du skriver kan det vara svårt att hitta den ursprungliga källan till en bild.

Önskar dig en skön vecka!
Karolina

Nina sa...

Hejsan. Vilken fin blogg du har. Underbara foton, inte behöver du väl låna foton av ngn annan...? Men samtidigt förstår jag, man gör ju det ibland.

Related Posts with Thumbnails