3 augusti 2012

Eliminera 90-tals ek




Det är inte bara sovrummet här hemma som fått sig en duvning (ni skall få se det sedan). När M var borta förra veckan passade jag även på att gå loss på köket. Vid det här laget vet ni säkert att jag inte är speciellt förtjust i eken här hemma. Golven skall väl kanske på sikt bli aningens vitpigmenterade medan Marbodalkökets öde nog kommer att förbli ett liv i ek-kostym... Nåväl, jag kan leva med det men så att säga "onödig" ek skall bort!





Vis av tidigare erfarenhet, lämnade M några förhållningsorder till mig när han reste bort (jag brukar passa på att ändra och fixa när han är borta!). Gör vad du vill bara du inte rör köket och golven! Ok, skall bli tänkte jag och drog igång.


Det runda fönstret mellan köket och vardagsrummet var, i mina ögon, i helt "onödig" ek. Det fick bli vitt, och tarram vilken skillnad det blev!





Såhär såg det ut innan. Störigt va?!

(Ni får bortse från stöket på bordet)


Några fler "onödiga ekelement" har fått lämna in de senaste veckorna, och plötsligt känns faktiskt golven och köket inte så jobbiga längre. Det kanske till och med är snyggt, ger rummen karaktär och kontraster?


Att systematiskt eliminera saker, material och färger som inte passar in i inredningen ger till slut resultat. Allt måste inte ske pronto, även om det kanske är det roligaste. Jag eftersträvar en neutral bas med vitt, grått, lite svart och trä. Eftersom jag i grund och botten gillar färg så är min förhoppning att så småning om kunna tillföra lite färger i inredningen. För tillfället är det egentligen den brunaktiga soffan i vardagsrummet som sätter stopp för det. Hade den varit grå så hade det varit lättare med färg.


Ett tag var jag som många andra väldigt inne på svarta detaljer. Jag målade möbler och sydde kuddar i svart och vitt. Den perioden har gått över nu och jag försöker att plocka bort en del av det svarta. Svart får gärna finnas kvar men mest i mindre detaljer, så sideboardet i vardagsrummet står på tur att bli vitt. Det bordet har för övrigt gått från ek till svart och nu snart alltså till vitt.


Kram


Helena


8 kommentarer:

Unknown sa...

Blev sååå mycket bättre med vitt runt gluggen! Ska bli kul att se fler förändringar :)

Trevlig helg,
kram Catta

Anonym sa...

Jättefint!! Får lite inspiration nu att eliminera några onödiga ekelement här hemma oxå... Hur gör du när det är oljad ek? Funkar det bra att måla medvit färg efter lite slipning? //Frida

Anonym sa...

Det blev mycket bättre! Tänk va lite färg kan göra!
Jag brukar också gå loss när min man är borta:)
Kram

Lisa sa...

Riktigt snyggt med vitt runt fönstret, kul med förändringar, man blir bara så sugen på att fortsätta när man börjat :)
Lisa

SKÖNT HEMMA sa...

Målarfärgen måste vara världens bästa uppfinning! Även här hemma gå penseln varm :)

@my casa sa...

Haha...känner igen det där med eken...
känner även igen detta med maken...oron när han
åker iväg och INTE vet vad man hittar på här hemma!

Karlarna kan behöva lite spänning emellan varven
eller hur...

Mejl är på väg!!!
Kram Åsa

Room of karma sa...

Det blev super snyggt! Vitt är alltid vitt ♥ Håller i längden, och man tröttnar aldrig på det.

Ha en fin dag!

Sänder kramar till er vackra udde
♥CC♥

Anonym sa...

Vill inte din man bli av med ek köket, finns det det verkligen någon som gillar det numera!? Ni får ta med det i era långsiktiga planer kanske!? Runda fönstret blev ju så mkt bättre!

/Maya

Related Posts with Thumbnails