3 juli 2012

Igår kväll blev det bäcköring till middag




Tänk vilken tillfredställelse det finns i att tillaga och äta egenfångad och egenodlad mat! Igår släppte fiskarna äntligen till, och vi kom hem med 4 fina öringar. Ja, i sanningens namn skall det väl sägas att det var M som drog upp dem... Hum, lite orättvist kan jag tycka... Själv hade jag en rackare på kroken, men irriterande nog släppte den precis vid strandkanten!



Jag improviserade ett recept som faktiskt blev suuupergott!





Mitt eget recept på bäcköring!


2 öringar
2 citroner
1 knippa dill
3 dl creme fraich
salt peppar
smör


1. Rensa fisken, skölj noga och lägg i smord form. Klicka ut lite smör, ca 50 g, runt om.
2. Hacka 1 citron och en stor del av dillen, spara lite till potatisen och till garnering.
3. Blanda citron, dill, creme fraich, salt och peppar. Var inte rädd för att salta ordentligt.
4. Fyll fiskarna med röran. Lägg fiskarna med "magarna" mot varandra så blir röran kvar i.
5. Tillaga ca 30 min i 200 grader.


Servera med färskpotatis och körsbärstomater!


Lätt som en plätt, och supergott!
Det svåraste med hela grejen är att fånga fisken...


Kram Helena





5 kommentarer:

Lving by Thea sa...

Ser underbart gott ut!

Anonym sa...

hola!!!
En litenfråga.... Petra house of Philia är
ju din väninna??
Jag ser inte att ni umgås längre???? kan jag ha fel???
Anna

mammaxtre sa...

Men så duktig du är på att laga mat. Vad gott och så trevligt att tillaga det man själv fiskat.

Ha en fin dag

Linda B sa...

Vilken lyxmiddag! Något visst med att äta "egenproducerad" mat. Själv har jag turen att vara sambo med en jägare, mycket gott på grillen med andra ord. :)

@my casa sa...

Tittat tillbaka på dina underbara bilder - superfina
som vanligt♥

Har "kvicknat" till nu...vi hörs över mejl!

Hälsningar Åsa

Related Posts with Thumbnails