18 november 2012

Olika syfte

 
 
 
 
Godmorgon söndag!
 
 
Åh vad jag sovit länge i natt, hela 10 timmar i sträck blev det. Så skönt känner mig pigg och utvilad. Det blir ev en visning i dag så vi lär nog dra igång med lite fix här om en stund. Men jag kände att jag måste få förklara mig för er först. Ett inlägg jag gjorde här om dagen kan ha framstått på ett icke önskvärt sätt, därför vill jag förklara.
 
 
En kommentar till inlägget lyder som följer:
 
Går inte att jämföra bilder som är tagna för så olika syften. Bilderna på Hemnet behöver vara klara o tydliga just som de är, med vidvinkel så man ser hur det verkligen ser ut! Vet inte vad du är ute efter för reflektioner genom att jämföra?
 
 
Och det mina vänner, var just det jag menade. Bilder tas på olika sätt beroende på syfte. Att göra reportage med förhoppningen att kunna sälja dem till ett magasin, handlar inte bara om att dokumentera ett möblemang. Det handlar (för mig) om att förmedla en känsla, att skapa harmoniska bilder som berättar lite mer än just bara hur man har möblerat. Jag har egentligen inga teoretiska kunskaper om fotografering, utan arbetar förutsättningslöst på känsla.



Reportagebild såld till Jeanne d'Arc Living
 
 
Som många av er vet, är en del av verksamheten i mitt företag just att fotografera hem åt mäklare (bilder som de sedan lägger ut på bland annat Hemnet). När jag stylar och fotograferar hem i det syftet, tänker jag lite annorlunda än när jag gör det med förhoppning om att kunna sälja det som reportage. Måste tänka mer på att dokumentera rymden, utrymmen, få med fönster, golv och andra "dokumentära" element.
 
 
Men... det jag också försöker med.... det som gör mina mäklarbilder till just mina (det som är min stil) är att jag alltid försöker skapa en känsla även i dessa bilder. Jag vill att betraktaren skall kunna se precis hur det ser ut i bostaden, eller hur det kan se ut, vilka möjligheter som finns. Men som sagt, också få den där viktiga känslan för hemmet.
 
 

Mäklarbild
 
 
Ja, det var en litet försök till att "förklara mig" och mitt syfte med det inlägget. Varken mer eller mindre och ibland är det lätt att vara otydlig...
 
 
MEN anonym från Halland ... Jag använder ALDRIG (eller i varje fall ytterst ytterst sällan och då väldigt väldigt lite i tex trånga toaletter) vidvinkelobjektiv, för det om något förvrider verkligheten och ger fullständigt galna proportioner när det kommer till inredningsfotografering. Att använda vidvinkelobjektiv och ge betraktaren en känsla av att ett rum är större än vad det är, slutar bara med missnöjda visningsbesökare som tycker att väggarna anfaller och att mäklaren bedriver falsk marknadsföring!


Kram Helena


 
 


4 kommentarer:

Camilla sa...

Ditt sista stycke är klockrent. Är det ngt jag avskyr så är det vidvinkel på trånga utrymmen som man vet skapar besvikelse. När man själv är van vid att se bilder och vet att de är tagna med vidvinkel så tänker man alltid -och hur litet är det rummet egentligen?!

Nä, fram med sanningen och charmen.. det kommer man längst med :)

ANNA (som inte är anonym men även jag från Halland ;) ) sa...

Ja, visst är det lääääskigt med de där överdrivna vidvinkelbilderna. Jag kan nästan bli lite yr i skallen när jag försöker räkna ut hur det egentligen ser ut medans jag tittar på en sådan bild.

Man skulle ju förresten kunna tolka det du skrev innan (att mäklarbilderna inte var dina) bara precis som att du ville vara tydlig och påvisa att du inte tagit dem utan att de var någon annans dvs du försökte inte ta cred etc för dem. Jag tycker det är bra med tydlighet och kan inte se något negativt alls i det du skrev.

Ha en riktig skön avslutning på helgen och en goooood start på den nya veckan.

Kalkstenssommar sa...

Hej Helena!
Jag tror inte det var många som missuppfattade ditt inlägg runt bilderna. Du har en så fin och ödmjuk framtoning jämt på din blogg. Gillar ditt sätt att skriva och fotografera skarpt!

Keep up the goog work!

Kram L

MITT VITA HUS sa...

Ja jisses så saker kan uppfattas, trodde det var glasklart hur man tänkte som fota åt mäklar och fota för inredningsmagasin:S Kanon bra jobbat och riktigt bra skrivet i detta inlägg vännen:) Kram på dig, M

Related Posts with Thumbnails