12 april 2010

Vigelandsparken

.
.
Godkväll kära bloggare!
.
Är nyss hemkommen från några dagars vistelse i fantastiska Oslo! Den "byen" har verkligen en plats i mitt hjärta, trots att jag egentligen inte alls har någon anknytning dit! Jag bara gillar "stan" helt enkelt, atmosfären, människorna, parkerna och shoppingen :)
.
Nätterna har jag tillbringat med goaste syster Guro, på ett finfint privatsjukhus på "västkanten" i Oslo. På dagarna har jag botaniserat i helmysiga mode och inredningsbutiker vid Majorstuen och Frogner!
.
En sen eftermiddag fick kameran följa med till makalösa Vigelandsparken!
.
..
.
Om man reser till Oslo måste man besöka parken som bjuder på den mest häpnadsväckande samling statyer! Vigelandsparken som är en del av Frogner park är över 320 000 kvm stor!.
..
.
Parken vimlar av statyer, närmare bestämt 212 stycken uppförda i brons, granit och smidesjärn! Parken, som är konstnären Gustav Vigelands livsverk, är världens största skulpturpark utförd av endast en konstnär!
.
..
.
Två vackra alléer, som löper parallellt, leder från ingången till en breda bro, där statysamlingen börjar!
.
..
.

Samtliga statyer är i naturlig storlek, eller är de till och med lite större mån tro? Ja de är de definitvt kom jag på!
.
..
.
Man kan verkligen gå där i evigheter och titta på de fantastiska figurerna, och förundras över denne Vigelands otroliga fantasi! Parken är öppen dygnet runt och någon entréavgift är det inte tal om!
.
Nu skall jag rätt i bingen, natti, natti!
.
.

6 kommentarer:

Linruz sa...

Har aldrig varit i Oslo.
DEt vore kul att åka dit någon gång.
Kram Lina

Anonym sa...

Så vackert! Oslo var väldigt länge sedan. Jag var bara en liten pyttis. Det skulle vara roligt med ett besök!

Min plats i solen sa...

Vilka vackra bilder! :) Än mer stämningsfulla genom att de är i svart vitt. :)

Det låter som du har haft en trevlig tur till den norska huvudstaden. Tyvärr har jag aldrig besökt Norge. Det finns kvar på listan över ställen att uppleva. ;)

Kram Lotta

MITT VITA HUS sa...

Åh vad mysigt, var där för typ 100 år sedan skulle gärna åka dit igen...Jag får väl ta och göra det om jag itne får vara kvar på jobbet i höst:) Ha en udnerbar vecka och du kolla in utlottningen hos mig;) Kramis Mia

Kristine sa...

Oslo er en fantastisk by.
Og hold da op nogle flotte billeder, du har fået af den.
Komplimenter herfra ;)

På vår udde! sa...

Lina: Då måste du verkligen det!

Weronica: Det är väl värt ett besök!

Lotta: Tack! Jag hade mycket trevligt, även om min anledning till resan var jobb!

Mia: Ja gör det! I Norge finns det alltid jobb, och bra betalt är det också!

Kristine: Tack! Vad trevligt med en ny läsare! Välkommen!

Tack för era fina kommentarer!

Related Posts with Thumbnails