18 maj 2012

Den nya gluggen och lite annat fotonördigt



Nu har jag fått så många frågor om det nya objektivet och min kamera, 
så det vore fräckt av mig att inte ge er lite kring det.


Here we go...


Kameran är en Nikon d7000 som jag är mycket nöjd med. Tyckte inte att jag hade råd med en fullformatskamera när jag köpte ny i höstas. Jag har fram till nu kört
 med dessa tre olika Nikonobjektiv:


1. Fast 35 mm 1,8
2. 18-55 mm 3,5-5,6
3.  55-200 mm 4-5,6


18-55 mm objektivet är mest allround med lite zoom och lite vidvinkel, det är ett sådant objektiv som följer med kameran om man köper ett kit. Det är ett relativt billigt objektiv med standardoptik. "Förståsigpåare" menar att det duger till att fota familjen på semester med ungefär, men inte till så mycket mer. Jag har en tid gått och fnulat på vilket objektiv som kan vara lämpligt för mig och min verksamhet. Det har blivit mer och mer uppenbart för mig att bättre/skarpare optik är ett måste nu när jag faktiskt livnär mig på detta.


Valet föll på ett Tamron 17-50 mm 2,8f med en prislapp på 3 790 kr. Ett mycket prisvärt alternativ till Nikons motsvarande som hade gått loss på 12 500 pix. Tamronobjektivet har genomgående fått kalasbra recensioner, med undantag för att det är lite högljutt. Optiken är vad jag förstår i det närmaste prickfri och med tanke på prislappen klarar i alla fall jag av att lyssna på det påstådda oljudet.



Ny tavla hemma.
Fotoplansch av Vee Spears som jag köpte på Fotografiska
 (Ja, det är den till vänster alltså, haha!)


Jag har använt objektivet vid två fotograferingar denna vecka och är supernöjd. Skärpan är verkligen knivskarp och jag bara ångrar att jag inte köpte detta för lääänge sedan...


Några av er har frågat om fotokursen i Stockholm också. Det var en intensivgrundkurs (måste börja i rätt ände) på Fotografiska muséet som normalt pågår i 7 veckor (en kväll i veckan). Vår kursledare hette Mia Gallde och hon var verkligen superduktig. Otroligt pedagogisk och med en energi och närvaro som var fantastisk!


Ok, det var det, nu vill jag veta vad ni har för favvoobjektiv.
Kom igen nu, give it to me!


Helena



6 kommentarer:

Anna / Sand's Drömmar sa...

Aha, tack för infon!

Foptar själv med Canon 7D och köpte aldrig kitobjektivet utan ett sigma 17-170 istället. VAr dock INTE nöjd med detta och bytte till TAmrons 28-70 / 2.8 och skillnaden var STOR! Så visst, Tamron är bra. MEn jag drömmer ändå om motsvarande objektiv ur CAnons L-serie nu. Du vet, mycket vill ha mer...

Room of karma sa...

Wow, den tavlan var ju riktigt cool och passade fint hemma hos dig!. Var kan man köpa den nu, tro? den skulle passa fint i vårt svart/vita hem också:)!

Önskar dig en fin fredag!
kram CC

ANNA sa...

Jag har en Canon 500D och fotofraferar mycket små saker, typ "produktbilder" men tar även naturbilder, kort på snabba små barn som springer förbi och vanliga foton på mäniskor, platser etc. Mitt absoluta favoritobjektiv är en litenliten pärla, ett fast 50mm som het något i stil med 1:1.8. För sin lilla peng är det dessutom mycket överkomligt i pris. Jag införskaffade mitt över disk i i en gammal ärevördig fotobutik här i stan för 1300 pengar och tror det går på runt tusingen på nätet. Det finns motvsarande för Nikon och det ska vara lita bra som Canons, eftr vad jag hört. Nikkor. Tamron och andra tillbehörsmärken har egna varianter mn här är prisskillnaden mycket mindre än för ett sånt som du nyss skaffat.

På vår udde! sa...

Jag köpte planschen på Fotografiska och vet faktiskt inte vart man kan köpa den i övrigt. Går kanske att beställla på nätet eller något...

Kram H

Bromans Bravader sa...

Intressant. Är precis på jakt efter ett nytt objektiv då jag i dagsläget bara har ett 18-55 standard som kom med kameran (Canon 550D). Vill ha ett fast, men kan inte riktigt bestämma mig för vilket... är lite för novis inom området för att riktigt veta. Tips tas gärna emot =)
Kram Jannike

LIFE by TESS sa...

Kul att läsa lite om din fotoutrustning!

Mitt favvo-objektiv har under en längre tid varit 50 mm f/1.4 (Canon) eftersom jag älskar kort skärpedjup och den fina bokeh som blir. När detta åkte in på lagning panikshoppade jag en billig optik för att ha under tiden. Ett vidvinkel (vet inte exakt avstånd såhär i huvudet) f/2.8 och nu gillar jag det riktigt mycket faktiskt. Dels för att det är mer vidvinkel och för att det blir så bra skärpa "över lag" på bilderna. Det skulle ju bli lika bra skärpa på det med 1.4 men jag envisas alltid med inställningen 1.4 med tanke på bokeh´n och tycker då det är svårt att få riktigt fina bilder inomhus när det inte är tokljust. Förut hade även jag "kit-objektivet" 18-55 och tyckte att det kunde funka utomhus vid riktigt bra förhållanden men inte så mycket mer. Nu vill jag gärna investera i någon normalzoom med f/2.8 till min Canon 7D.

Kram

Related Posts with Thumbnails