28 november 2010

Dagen efter

.
.
Godmorgon 1:a advent!

Vaknar upp i ett tyst hus, helt solokvist. När var man det senast? Lillan är hos mormor och morfar, älsklingen är på träningsläger och drillar handbollstjejer och de stora tjejerna är hos sin mamma den här helgen. Bara vovven och jag kvar med andra ord!

Undrar om vi går en ny istid tillmötes? Ute piskar vinden snöflingorna mot fönstren och vågorna går höga på sjön. Ett par meter ut från strandlinjen guppar ett bälte av stora isblock, var kommer de ifrån?? Aldrig sett det såhär tidig vinter! Sedan vi tog ned en massa träd nere vid vattnet finns inget som ger lä längre. Vinden kommer i en väldig fart över sjön och träffar med obönhörlig kraft vårt lilla hus uppe på kullen.

Det är kallt här inne denna morgon, nästippen är som en liten isbit, men jag orkar inte tända eld i brasan. Tänder ett ljus och kurar i soffan under en pläd istället. Borde kanske klä mig och åka iväg för att hämta hem sessan, men det är ganska skönt att bara sitta här ensam och titta ut över sjön och lyssna på vindens vinande och huset som knakar. Det går ingen nöd på Lillan, hon älskar att vara hos mormor och morfar, dessutom känns det som om jag har en liten fågel som sitter inne i mitt huvud och pickar frenetiskt.. Bäst att ta en Treo och vänta ut pickandet. Blir en mycket roligare mamma då...



Hade en liten adventsfest för mina goa väninnor igår kväll! Vi hade det så trevligt och maten blev riktigt lyckad! Körde jultema i ny tappning, skulle man kunna säga. Traditionella smaker som saffran, pepparkaka och kanel i helt oväntade kombinationer! Om ni vill ha recepten kan jag fixa det en annan dag. Nu skall jag ta hand om pickandet i huvudet och vila en stund uppe i sköna sängen.
 Bäst att ta vara på tiden...

Kram till er och tusen tack för att ni är så gulliga och kikar in till mig! 
.
.
.

6 kommentarer:

Ms. Kidelin sa...

Första ggn. jag hittar hit tror jag och återkommer gärna. Mysiga bilder. Superfin ljusstaka du har i fönstret!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg detta är och så fantastiskt ni verkar bo! Gillar också tonen i det du skriver, hit kommer jag tillbaka!

Mvh Catta

Anonym sa...

De recepten vill vi ha, låter intressant....
från en läsare som följer din blogg!! Kramis

Anonym sa...

Ja vi är Dig trogen mysig blogg!!
läste att du gått ner i vikt??
Hur går det har du lyckats hålla vikten eller???
snart är det Jul o då gäller det att sålla bland det goda, eller röra på sig!!!
Vad tycker ni hur gör man bäst???
Önskar alla en mysig advent.........

På Nylund sa...

Vad mysigt det ser ut! Härligt med lediga dagar, då man kan ta det lugnt och sitta uppkrupen i soffan. Själv sitter jag uppkrupen nu och tittar ut på snöflingorna som faller. Mysigt!

Ha en fin kväll!

Anonym sa...

Hej fina bloggerska Helena. Härligt med lediga dagar! Jag var inne på Petras blogg idag
och såg bilder från er kväll igår.
Har en liten fråga, är ni syskon?
Ni är så lika!!!!
Blev så nyfiken och var tvungen att fråga dig.
Önskar dig en mysig advent.
Kram A

Related Posts with Thumbnails