13 september 2012

Första spadtagen i Lofsdalen

 
 
 
Go´morron!
 
 
 
Gaaah, nu blev det sådär långt mellan inläggen igen, men jag hinner inte riktigt med bloggen just nu. Och i ärlighetens namn har jag inte haft så mycket att visa heller, så det var bra med det!
 
 
Hur som helst kanske ni nu tycker att att jag är en tråkis som när jag för en gångs skull gör ett inlägg blir det på en jordhög och lite slangar. Men ni förstår mina vänner detta är stort, eller det är väldigt stort för mig i alla fall, för vårt bygge i Lofsdalen har äntligen dragit i gång!!!
 
 
Vi köpte tomten för ganska precis 5 år sedan och efter år av planeringar, drömmar och vandringar på den där plätten uppe på fjället, så är vi äntligen där, nu bygger vi!
 
 
 
 
 
 
Låter kanske som en väl uttjatad klyscha, men för oss är det faktiskt inte bara målet i sig med ett färdigt hus (vi har ju redan ett där uppe), som är glädjen, utan faktiskt hela vägen dit. För första och kanske enda gången i mitt liv har jag fått rita, inreda och skapa ett hem helt och hållet själv. Allt har vi gjort själva, varenda millimeter av huset är noga uttänkt och har en mening. Sådant tar tid och måste få ta tid! Hela processen fram till nu har varit fantastiskt rolig och M och jag har sakta men säkert skapat ett hus som är så mycket vi att det nästan gör ont! 
 
 
Vi har plockat godbitar från inredningsmagasin, nätet och resor. Vi har åkt omkring i fjällvärlden och smygtittat in i mängder av hus och oftast kommit fram till vad vi absolut inte vill ha. Vi har gjort ritningar på allt från "fjällhotell" (innan vi insåg vad det kostar att bygga) till mer eller mindre "lekstugor". Vi har tjatat hål i öronen på husleverantörer tills vi insåg att det enda raka var att göra egna ritningar och bygga i lösvirke. Vi har gett byggare gråa hår med våra specifika både möjliga och omöjliga krav! Vi har drivit underbara Susanne Andersson på Dinesen till vansinne med vår obeslutsamhet gällande bredd och tjocklek på deras fantastiska golv! Vi har utnyttjat kompisfaktorn hos väninnan och byggingenjören Sara (och hennes Johan) till max. Ja alltså denhär listan kan göras lång och jag kanske fortsätter en annan dag, men nu räcker det för idag. Allt detta har alltså lett fram till den febrila aktivitet som nu råder där uppe på Höglandet i Lofsdalen!
 
 
Ha en fin dag och sköt om er och era älskade!
 
 
Kram Helena
 
 
 
 
 
 


5 kommentarer:

Sofia sa...

Det ska bli sjukt kul att följa bygget och sen se resultatet (för jag gissar att vi får vara med och se vad som händer)

Kram till dig

Unknown sa...

Grattis till byggstarten!! Gud så roligt, och jobbigt! Eller?
Det ska sannerligen bli en fröjd att följa detta =))

Du en sådan lampa du efterfrågade i ett tidigare inlägg har jag en liknande i mitt sovrum. Inte lika fin så klart men iallafall större :)
Min är en budgetvariant med fakeprismor från Åhlens för ca 700:-
Så här ser den ut: http://www.ljuvamagnolia.blogspot.se/2012/07/granit-igen-tog-bussen-ner-pa-stan-en.html

Vet ej om den fick kvar dock, men men..

Lycka till med allt!

Kram Catta

Maria sa...

Held og lykke med byggeprocessen, Helena! Det bliver fantastisk. Vi glæder os til at se gulvet, når det engang er på plads :-)

Fru Martinsson sa...

Oj vad spännande! Ska bli jätteroligt att följa!

Ha det gott!

Kicki i Åre sa...

Åh vad kul att det dragit igång!!
Måste nästan åka förbi och kolla sen! :)
Mina föräldrar brukar åka till Lofsdalen varje år och vi var också där ofta när barnen var små och vi bodde i Stockholm.
Gillar verkligen Lofsdalen!
Kram o lycka till!

Related Posts with Thumbnails