21 juni 2011

Funkia inne och ute hos mig

.
.
Men Hallå, vad är det för väder vi fått?
Vädergudarna bjuder på, ömsom vin ömsom vatten, skulle man kunna säga!


Trädgården mår i alla fall prima, och jag får det lite enklare eftersom jag slipper att vattna alla nya växter jag planterat i år. Finns inget ont som inte har något gott med sig, om jag nu får vara käck och kasta in ännu ett litet ordspråk!




I år finns inte så jättemycket olika växter som jag kan plocka in och sätta i vaser eftersom det mesta är nyplanterat och och ganska så pluttigt. Jag har delat och flyttat en massa växter och köpt mängder med nytt, så jag räknar kallt med att trädgården nästa sommar kommer svämma över av vackra blommor!




Funkior, eller hostor, har jag massor av och jag tycker att de är så vackra, framför allt de med vit kant runt.
Funkian har man väl i första hand för de vackra bladens skull men oh så söta
blommstänglar jag fått på mina i år.
Jättefina att ta in faktiskt.




Ljust lila klockor som sticker upp lite varstans i rabatterna.




Heter de funkia, eller är det hosta man skall säga?
Har inte riktigt koll på det. Förresten är jag riktigt dålig på att veta
vad mina växter heter över huvud taget...




Kram Helena
.
.
.

3 kommentarer:

mammaxtre sa...

Jag kallar min Hosta och jag giller dessa väldigt mycket.

Vädret ja, har mer att önska om man säger så :-)

Ha det fint

Linruz sa...

Här är Funkiorna en favorit med.
Tror att Hosta är det latinska namnet och Funkia det mer vardagliga.
Jag använder mig av båda.
Kram kram
Lina

Madame Edith sa...

Tack för tipset, funkians blommor är ju bedårande vackra att ställa in i en vas, något jag inte ens tänkt på innan.

Jag satte ju mina precis som du säger först och främst för de vackra bladens skull. Så blommorna blir ju en trevlig bonus :)

Hoppas att du får en fin dag! Kram/M

Related Posts with Thumbnails