23 juni 2011

Sommartipset

.
.
Hello!

Nyss inkommen från trädgården, myggorna håller på att ta över, så det var dax att avrunda trädgårdsfixet för idag. Största delen av denna dag har gått åt till att äntligen färdigställa Lillans sandlåda som jag började med typ för hundra år sedan, skrev om hur den skulle bli här och här. Nu är den i princip klar och jag är mycket nöjd! Får se hur kroppen känns imorgon efter att ha skottat typ 2 kubikmeter sand idag... Ni får se bilder imorgon, ja alltså inte på min kropp, utan på sandlådan!

Nu ett tips inför sommaren

Den tiden är förbi när man köpte regelrätta souvernier när man var på resande fot. Vet inte hur mycket skräp man har bubbat hem genom åren. Dockor från Grekland, tofflor från Turkiet, solfjädrar från Spanien och parasoll från Thailand, ja ni förstår vad jag menar. För att inte prata om alla "Been there, done that and bought the t-shirt" tröjor man köpt!
Kändes ju så rätt, där och då...

Mitt tips till Er är: 

Handla lokalproducerade delikatesser från resmålet, spar dem till en kall, mörk och regnig höstkväll, tänd några ljus, öppna en flaska gott vin, plocka fram resminnena, njut av de goda smakerna och minns Er förhoppningsvis fantastiska semester!




Själv köpte jag med mig smaksatt olivolja, grön tapenad (Korfu var verkligen influerat av Italien) och oliver, allt producerat på Korfu, hem i handbagaget! Olivoljan har vi redan nallat på (ljuvlig), som ni ser, men resten är i förvar inför hösten.

Tänk på att det inte bara är utomlands man kan handla delikatess-souvenirer. Det finns mängder med lokalproducerade varor runt om i Sverige. Ta med en kylväska och frysklampar när ni ger er ut på vägarna i sommar!



Fick bara lov att slänga in en bild på min lilla örtodling också. Apelsinbasilika, citrontimjan, vanlig timjan och rosmarin! Heeelt underbart att plocka in färska örter när man skall laga mat. Det ger liksom matlagningen en annan dimension, och då menar jag inte bara smakmässigt!

So loong friends!
.
.
.

3 kommentarer:

HOUSE OF PHILIA sa...

Todeloooo snäckan!

Looong time no see! Sorry för att jag är så himla dålig på att höra av mig. Vill jättegärna träffas när vi kommer hem från ön, ta ett glas vitt och lite gott att äta + chitchatta någonstans kanske? Ska ni förresten något till Gotland i sommar? Var ni inte på g att åka dit förra sommaren och hade hustankar också? Hur som helst så ta och besök ön och plinga då! Det är ju Sveriges Kalkstens-Hawaii!!!

Fab bilder från Korfu förresten! Du är alltid stunning i allt du sätter på dig:)


Nej, nu måste jag skynda mig - snart går ju färjan (och jag är sen som alltid...)

Ha en magisk midsommar med familjen!

KRAM


P

millandante sa...

Smart att köpa något gott i stället! Vilken härlig resa ni haft, ser ljuvligt ut!!

Önskar dig en fin midsommar!

Anonym sa...

Har också börjat handla ätbart istället för crapiga souvenirer :)
Honung, olivolja, tapenad, fikonmarmelad och korsikansk nougat med citron fick följa med hem från senaste semestern. Känns lite speciellt och ljuvligt gott!

Trevlig midsommar!
kram Kicki i Åre

Related Posts with Thumbnails