31 januari 2013

Beni Ourain, mattornas matta

 
 
 
 
Så är det snart helg igen och Herre Gud vad denna vecka har gått fort!!
Inte klokt vad tiden rusar iväg.
 
 
Saker och ting börjar att falla på plats, även om det inte ens dragit igång ännu, renoveringen. Vi kommer att ha två månader på oss att få allt klart innan vi måste lämna Udden och flytta in i det nya huset. Det gäller att ligga steget före så att alla olika typer av hantverkare kan köra igång måndagmorgon 07.00 när vi får nycklarna!
 
 
Idag har jag varit i huset tillsammans med en fönsterrenoverare och de som skall måla och renovera hela klabbet på insidan. Förra veckan var det putskillarna och imorgon skall jag träffa en elfirma. Nästan all el måste dras om och det känns som väääldigt viktigt!
 
 
Nästa helg blir det mer elfirma, men då är det all el som skall dras i Lofsdalen, som skall avhandlas. Vi sticker upp på en kort semester på några dagar för att träffa elektrikern och verkligen på plats peka ut var uttag och strömbrytare skall sitta. Lite tid för skidåkning blir det förstås också. Lillan har precis börjat att åka själv i backen, så en resa upp igen bara efter en månad från förra gången, är toppen för hennes färdigheter!
 
 
Som jag skrivit tidigare pågår inredningsarbetet i de båda husen ständigt i mitt och min Darlig M:s huvuden. Idag har det varit mattor för hela slanten. Vi har båda två, vid flera tillfällen den senaste tiden, sett några helt underbara mattor dyka upp lite här och var i inredningstidningar. Vi har inte förrän idag tagit reda på vad det är för mattor och vart man kan köpa dem.
 
 
Nu vet vi att de heter Beni Ourain och kommer från Marocko. Heeelt sjukt snygga ullmattor om ni frågar mig. Verkar lite halvsvårt att få tag på i Sverige, inte så många att välja mellan, så vi har ikväll skickat iväg några förfrågningar utomlands. Får se vad det ger. Bara måste ha en sådan matta i nya huset i stan. Annars tycker jag att mattor är himla svårt. Ett av våra vardagsrum är jääätestort så en riktigt riktigt stor matta är ett måste, allt annat kommer att se fjuttigt ut.
 
 
Här är några bilder på mattorna, visst har ni också sett dem den senaste tiden?
 
 
 
 
 
Var inte hela denna bild helt galet fin? Preciiis så skulle jag kunna tänka mig att ha, men jag gissar på att det kan bli svårt att sälja in idén om en rosa svan hos min kära M...
 



 
 
Den där grå färgen på väggen är inte helt tokig, lite för mörk kanske. Skulle fungera fint med en lite ljusare hos oss tror jag. Eftersom vi har sådana där jättebreda lister och olika varianter av vitmålad bröstpanel med speglar så blir det inte mörkt och tungt utan en snygg kontrast till de vitmålade snickerierna. Vi får se.
 
 
 

 
 
Nämen titta, här var det ju just så! Med panelen och vita glaspardörrar och stavparkett och allt. Skulle kunna vara i nya huset faktiskt...
 
 

 
 
Den här bilden har jag visat tidigare, från Days grundares hem. Vill du också se hur vi tänkt oss köket kan du klicka här, de bilderna kommer också från hans hem. 
 
 

 
 
Ja vad skall man säga, är inte mattorna "to die for"? Jag älskar dem och kan försaka en massa andra saker för att få landa en sådan matta i mitt vardagsrum!
 
 
Vad tycker ni?
 
 
 
Kram Helena
 
 
 
 


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hi hi, ja det är ju helt sjukt vad man kan förälska sig i ett föremål, en sak, en matta - mååste ha! :) Hoppas ni får tag i en, den är riiktigt snygg så jag förstår vad ni menar. Kul att din man är lika intresserad som du av inredning, min man förstår inte tjusningen alls.. Ska bli så kul att följa renoveringen o inte minst; inredningsbiten. Ha en skön helg! Kram Linda

Anonym sa...

Snyggt! Har inte Artilleriet i GBG den här mattan?? Kram Anna

Kalkstenssommar sa...

Mattorna är underbara!

Kikade egentligen in här för att skriva ett litet tack till dig. Jag har följt din blogg länge, sedan start tror jag faktiskt. Det är så kul att se hur du utvecklats och vågat ta steget till att bli egen.

Du är en av få i bloggvärlden som inte tycks reta upp någon. Jag tror att det handlar mycket om din otroliga ödmjukhet och fina känsla för hur du uttrycker dig i dina texter.

Själv har jag varit svårt sjuk ett tag och haft mycket tid att ligga i sängen och läsa bloggar. Du är en av dem som gett mig inspiration och kraft.

Hoppas du fortsätter så här, tack Helena!

Kram L

Anonym sa...

Det blir säkert hur fint som helst i ert nya hus....köket är super som du säger, men jag tycker vita överskåp och svarta underskåp är snyggare, det blir inte lika 'tungt' som bara svart...lycka till med allt!

Anonym sa...

Kommer bli sååå fint, kram Anna

Annakarin sa...

Nya Ben Ouarain snart i lager på SidSid webshop. läs mer här:
http://blogg.sidsid.se/#post23

Related Posts with Thumbnails