23 januari 2013

Jag föll för trappan

 
 
 
 
God afton!
 
 
 
Pga sjukdom kunde jag inte åka till Ekerö som planerat idag. Det blev att jobba hemma framför datorn med telefonen i handen (måste leta rätt på de små lurarna pronto!!!) istället. Januari månad har varit den bästa månaden sedan jag startade företaget, för 1 år och 4 månader sedan (tänk vad tiden gått fort), och det märktes idag när jag fakturerade!
 
 
 
Vi har varit och kikat på huset idag. Med oss hade vi de som skall putsa och fixa fasaden. Det verkar som att dekorationerna runt fönstren är original, så de får bli kvar. Har förresten hört att folk kallar huset för "flagghuset" eftersom de små dekorationerna ser ut som små flaggor! Det blir slätputsat och vitt förstås.


 
 
 
Jag tog så klart en vända på insidan också. Det var typ -15 grader kallt ute så det var vansinnigt skönt att komma in i värmen och tassa runt där inne och klura på hur det kommer bli när det blir klart.
 
 
Trappan är absolut en av sakerna som gjorde att man föll som en kägla vid första visningen. Trappan är bred och lång och väldigt pampig. Räckena går inte av för hackor och "stolparna" är gigantiska.
 
 

 
 
Repen skall förstås bytas ut mot en ledstång och mattan skall rivas ut. Trappan skall målas helvit, men jag tror nästan att det kan bli någon typ av matta i mitten. Ni vet hur jag menar va´? Trappan är så stor så jag tror att det kan bli lite blackt med bara vitt. Funderar på om en sådan där mata i naturfiber, kokkos, hampa eller vad det nu är skulle funka.
 
 
Bra som halkskydd skulle det vara i alla fall. Det är 3.40 i takhöjd i hela huset, så skulle man falla i trappan är det en bit ned...
 
 
Nähäp, nu skall vi göra elritningar till Lofsdalshuset. Eller inte elritningar direkt, men ritningar som visar vart vi vill ha våra uttag och lampor.
 
 
Det går jättefort där uppe nu. Elkillen är på väg, de spikar ytterpanel, innerväggarna är på plats och Dinesengolvet skall läggas den 20 feb. Tydligen måste det läggas direkt när det kommer fram till huset. De breda plankorna 450 mm bågnar lätt om de blir liggandes, därav det exakta datumet.
 
 
Förmodligen kommer jag, eller vi, att åka upp till Lofsdalen ganska snart för att vara på plats när elkillen börjar. Kan nog vara idé, för finns det något mer irriterande än uttag, strömbrytare och lampor som sitter fel?! Dessutom kan det vara skön med lite skidåkning och frisk fjälluft mitt i allt jobbande!
 
 
Kram
 
 
Helena
 

 


5 kommentarer:

Husbysjutolfts sa...

Läckert hus ni flyttar till. Klok idé att vara med däruppe när elen dras jag irriterar mig mest på uttagen i taket som är planerade utan att tänka på vart man tänker placera bord och i köket har inte tänkt på köksskåpen.
Spännande att se fjällhuset sedan .
Kram
Camilla

Kicki i Åre sa...

Ni kommer få det så himla fint i nya huset!
Tror det blir jättefint med matta i trappan !
Och det finns andra positiva saker med matta i trapp tycker jag, ljuddämpande och inte lika "halt", vi har matta i vår trapp.

Kul att fjällhuset växer fram i snabb takt!

Kram från Stockholm idag :)

Anonym sa...

Coolt att ha så mycket att se fram emot! Jag tror att det kommer bli såå fint o det ska bli så kul att följa förändringen av huset på din blogg. Ha det gott /Kram Linda

Anonym sa...

Jag har varit i det huset i början på 2000 och jag blev hänförd av den fantastiskt pampiga trappan..jag tänkte..vilket drömhus! tänk om man bodde här!..trodde inte det fanns så unika hus i Västerås :) hoppas ni kommer trivas! :)

Charlotte sa...

Jättefint och jag tror att det blir fint om trappan målas helvit. Du får inte tänka sådana där hemska tvångstankar om ni skulle ramla ner. Fast det kanske är bra för att förhindra att det sker förstås.

Så tänkte vi när vi byggde hus, en U-trappa för att man inte skulle falla så långt innan det tog stopp och ingen har ramlat i trappen hittills, peppar peppar ta i trä ;)

Kram C

Related Posts with Thumbnails