15 januari 2013

Överkomlig "lyx"

 
 
 
 
Ibland blir jag sådär otroligt nördigt sugen på att köpa designprylar, möbelklassiker och andra dyra och lyxiga grejor. Dessvärre räcker ju sällan plånbokens innehåll till för att förverkliga en sådan önskan, så önskan förblir allt som oftast bara en önskan.
 
 
Dessutom kan jag ibland känna som så att, om jag nu köper denhär dyra designprylen så kommer den i alla fall inte att synas hemma bland allt annat gammalt bös. Alltså struntar jag i att köpa något överhuvud taget.
 
 
Nu när vi skall flytta och inreda ett helt nytt hem, liksom bygga upp det från början, har jag en väldans lust att faktiskt börja handla alla de där sakerna jag tittat på med jämna mellanrum.
 
 
 
 
Jag kikade på Asplunds hemsida och fann faktiskt en hel del supertrevliga prylar, under 1000-lappen, som skulle passa attans bra hos mig i vårt nya hus.
 
 
Jag bryr mig inte om att rabbla upp designers här, men visst är det fina saker.
 
 
Ni ser den lilla grejen uppe till vänster, det är en traditionell japansk önskegrej som ett vindspel, eller vad det kallas. De skall hänga vid entrén, kanske bäst på insidan... och klinga och uppfylla de boendes önskningar. Jag antar att man får skriva vad man önskar på de små lapparna då. En sådan kostar bara 365 kr och är heeelt loovely, så den måste jag bara köpa.
 
 
Lampan längst ned till vänster skulle jag gärna ha i Lillans rum, så fin och kostar bara runt 700 kr, överkomligt alltså.
 
 
Kakfatet och ljusstakarna har jag velat ha länge. Kanske dags att slå till.
 
 
Jordgloben i papper gillar jag skarpt. Gillar jordglober över lag och denna känns lite "upphottad" och trendig. Den blir min för 295 kr och passar perfa på mitt kontor. 
 
 
"Ingen reklam" skylten vill man ju bara sätta på brevlådan! Tänk så mycket snyggare än en gulnad ful inplastad lapp som man oftast har (i alla fall vi). 75 riksdaler, som hittat!
 
 
Till köket måste jag ha nya salt och pepparkvarnar, varför inte dessa för 499 kr. Vattenkokare äger jag ingen (förutom en miniliten limegrön som vi hade på resor när Lillan drack välling), så denna snygging får gärna bo på min köksbänk. Kommer att ha mååånga meter bänkar i nya boningen...
 
 
Kram och tack för idag!
 
 
 
 
Helena
 
 
 

3 kommentarer:

Kicki i Åre sa...

Tack för lite tips. Surfade runt och dreglade över lite dyrare saker också, och upplyste maken om priset på det doftljus han sabbade hemma hos vänner för ett tag sedan, han trodde jag skämtade när jag berättade att det kostar 500 pix ! :)

Kram

@my casa sa...

Jamen titta då kanske även jag har råd med lite
lyx här hemma:)

Kramar

Anonym sa...

Å så mycket fint!
Jordgloben vill jag oxå ha!

Tack för inspiration!

Related Posts with Thumbnails