25 oktober 2011

Huset i Lofsdalen

.
.
Nu har vi sänt in bygglovshandlingarna till Svegs kommun!

Det är fyra år sedan vi köpte vår tomt i Lofsdalen, och nu har vi äntligen kommit i fas med allt, och som sagt så ligger det nu en ansökan om bygglov hos handläggaren i Sveg.

Redan för över två år sedan började vi att planera för bygget, men det vill jag lova har inte varit det lättaste, och allt har dragit ut på tiden. I somras tog vi kontakt med en arkitekt för att få hjälp med att utforma huset efter våra önskemål. Man kanske kan säga att arkitekten och vi inte hade riktigt samma tankar och inriktning, så efter ett tag blev det faktiskt så att jag ritade huset och planlösningen
 helt själv, ja, i samråd med min kära M förstås!




Arkitekten har nu gjort riktiga ritningar av de skisser jag själv gjort,
och äntligen är vi så himla nöjda!

Vår tanke är ett modernt fritidshus som på ett naturligt sätt flyter in i den Härjedalska fjällvärlden. Gamla silvergrå lador och fäbodar, som är vanliga i Härjedalen, har stått för inspirationen till husets exteriöra utformning. Enkel rak ladumodell utan farstukvist eller andra utbyggnader. Liggande järnvitrolstruken fjällpanel och en grund som är klädd med grått skiffer.

Just nu måste jag sticka in till stan för att hämta en handbollspelande jänta, men jag är så otroligt nyfiken på vad ni tycker om ritningarna, så jag bara fick lov att göra detta supersnabba inlägg. Mao, blir det mer om detta vid ett annat tillfälle. 

Kom igen nu tjejer, hit me, vad tycker ni egentligen
om vårt alldeles egenritade fjällhus???

Helena
.
.
,.


14 kommentarer:

lottasworld.blogg.se sa...

Tycker det ser alldeles kanonfint ut! Nu hoppas jag att arkitekten betalade dig istället eftersom du gjorde allt jobb ;) Lycka till med allt :)

MrsSunshine sa...

Det ser toppenfint ut! Järnvitriol kommer att smälta in fint i naturen. Ska bli spännande att följa bygget:-)

Anna / Sand´s Drömmar sa...

Snyggt. Väldigt mycket likt finska Kannustalos "Lato"-modell.

eastcoastmom sa...

Ser jättefint ut. Vad jag tycker är viktigt är att allutrymmena, vardagrsummet mm, är stort och är anpassat till en hel familj som kanske gör olika saker samtidigt utan att det känns för trångt.

Vill också ha semesterhus, var otroligt sugna på att köpa nåt när vi var i Big Sky, Montana, i vintras, men nä... sen flyttade vi ju till Spanien. Om några år kanske.

MITT VITA HUS sa...

Men åhhh så fint det kommer blir:) Duktiga du, superbra ritat:)

KRAM

Brunkullan sa...

Det kommer bli toppenfint! Jag är ju själv född i Härjedalen (Ytterhogdal, 5 mil norr om Sveg) och älskar de gamla vindpinade fäbodarna, som också är vanliga i jämtland.
Växte upp och bor i Östersund, och har stuga strax utanför Klövsjö i Jämtland.

Välkommen till ett vackert landskap:)

Kram Susanne

@my casa sa...

Ser jätte fint ut, rent, snyggt & praktiskt - väldigt duktigt gjort!

Lycka till med bygglovet:)

HOUSE of ADELA sa...

Härligt fint "fjällhus", du är ju superduktig!

Kram
Adela

Anonym sa...

Ser jättefint ut, kan föreställa mig den vackra utsikten genom de stora fönsterpartiet ! (har varit en del i Lofsdalen)

Idag ska jag faktiskt på en liten jobbtripp till Sveg och Funäsdalen :)
Solen strålar så det blir nog en härlig dag !

Kram Kicki i Åre

Anonym sa...

Ser toppen ut! Antar att det blir sängar på loftet?

En annan sak som jag tänkt fråga dig innan. Vi som bor i södra Sverige har aldrig orkat köra längre än till Sälen men nu har vi tänkt bege oss lite längre norr ut. Ska vi stanna i Lofsdalen då el fortsätta till Åre? Varför hamnade ni just där?
Kram Birgitta

Birgitta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kickan Style sa...

Wow, ser fint ut! Kul att se hur bygglovsritningar ser ut i Sverige, då det är precis det jag jobbar med dagligen!! :)

Ha en fin kväll!!

Life´s Silverlining and I sa...

Härligt! vad duktig du är som gjort skisser själv ritningarna ser mkt fina ut. Vi är i samma fas som du men med en tomt på Öland som vi nu äntligen skall sätta ett hus på:)
kram!

Limestone by the Sea - Victoria sa...

Hejsan, oh vad kul att följa ert husbygge. Vi har precis fått upp vårt fritidshus på vår ö-tomt vid havet. Utgångspunkten är sten-trä-plåt, åh vad kul det skall bli att börja inreda.

Related Posts with Thumbnails