29 oktober 2011

Less is more

.
.
Nu har jag tittat lite på bilderna jag visade i förra inlägget (man ser sitt hem med lite nya ögon när det kommer på bild) och Herre Gud vad det känns rörigt! Mönster och ränder och rutor om vart annat, burrr. Måste göra något åt det pronto!

1. Tyget i sofforna är apfult (men det kan jag inte göra något åt just nu), där borde jag byta ut kuddarna till några som kanske kan dölja soffan lite...

2. Nu när mattan kom fram mer, tog den över väldigt. Kanske skall jag byta den mot min Kelimmatta som jag har däruppe, den är lugnare och mer neutral.

3. Lampan över bordet borde bytas, men där känner jag att jag kommer att "stöta på patrull", så den får var så länge.

4. Golvet bara måste bli vitpigmenterat!




Jag kom osökt att tänka på dessa bilder, från vår resa till Mallorca tidigare i höstas, när jag tittade på bilderna från vårt vardagsrum idag. Raka motsatsen till skandinavisk sval minimalism!




Vi besökte en i allra högsta grad besynnerlig bar vid namn Abaco mitt i centrala Palma. Den var väldigt hemlig och mystisk. Vi hittade dit av en slump, när någon öppnade den skyltlösa dörren som ledde in i något som närmast skulle kunna liknas vid en scen ur "Tusen och en natt".

Baren var inrymd i ett palats från Morernas tid i Spanien. Det som en gång varit någons hem, hade bevarats i sitt ursprungsskick och inhyste nu denna mycket speciella bar. Dekorationen var helt enorm, med hundra kanske tusentals kilo frukt överallt och blommor i arrangemang som fick Stockholm Horseshow att framstå som blomdisken på Ica i jämförelse.




Jag drack den godaste (och absolut dyraste, hi, hi) Daiquiri jag druckit i hela mitt liv, och då överdriver jag verkligen inte. Tyvärr missade vi kvällens höjdpunkt, när hela stället vid midnatt fylldes med miljontals rosenblad regnandes från taket!

Det var strängeligen förbjudet att fotografera där inne (!), men det kunde jag ju bara inte låta bli, så det blev några pics i smyg. Inte heller kunde jag låta bli, att gömd bakom den solfjäder jag fick där (för det var varmt, riktigt varmt) bli fotograferad slängd i en röd plychsoffa i ett av förmaken!

Ett fantastiskt ställe måste jag säga, kanske en turistfälla, kanske inte...

Och som sagt, inte det minsta minimalistiskt och svalt,
snarare Cayennehett tips från mig!


Kram till Er!
.
.
.

6 kommentarer:

Casa of Mia sa...

Älskar Albaco, har varit där flera gånger eftersom vi har hus på Mallis och förundras varje gång av de mängder färsk frukt och blommor som ligger överallt, vackert tycker jag kram

Weronica - Living by W/Days and Weekends sa...

Äsch, säger jag på lite håll. Titta på rummet istället - det fantastiskta ljusinsläppet och utsikten. De vackra fönstren. Ibland blir man galet trött på sitt eget, men jag tror att man skall ta ett steg tillbaka och inte ta bort det som är en själv och familjen. Det är lätt att man får känslan av att bo i ett showroom istället för att ha det som man har byggt upp under tid. Så skynda långsamt är min melodi. Något litet nytt eller något som kommer från ett annat rum kan göra himla stor skillnad och göra att det andra faller på plats mer.

Linruz sa...

Håller med Weronica fullkomligt.
Rummet är personligt och stilfullt.
Jag gillar närman ser att det faktiskt bor någon i de vackra rummen.
Kram kram Lina

Charlotte sa...

Det är nog bara du som är självkritisk, jag tycker det är jättefint.

Jag känner igen mig i dig, när jag har en tanke vill jag genomföra den direkt.

Men Rom byggdes inte på en dag, sofforna i sig är det egentligen inget fel på, kanske kommer bara de svarta kuddarna inte riktigt till sin rätt i dem och vice versa.

Ska jag komma med något förslag kanske de svart/vita kuddarna kan få bo i den svarta soffan och den vita soffan på övervåningen så länge och så kan du ha kvar de lite cremefärgade och tillföra lite jordfärger på kuddar så länge ni har kvar tyget på sofforna i vardagsrummet.

Men precis som de föregående skriver så är det otroligt vackra rum och fönster. Vi har nästan exakt som ni i planlösningen, en utskjutande del i mitten med krysspröjs och soffor mittemot varandra samt ekgolv. Vi har ljusa soffor klädda i en ljust linnetyg med ett långt ovalt soffbord i ek och med en mellanblå Märta-liknande matta med sirligt blommönster. En matta gör mycket, tidigare hade vi en lurvig grå matta där, men den tog överhanden och gjorde en sådan stor höjdskillnad mot golvet.

Tack för en väldigt inspirerande blogg!

Kramar Charlotte

Dagar hos mig sa...

Var på Abaco när vi hade tjejhelg i Palma i september. Vi var där vid tolvslaget och fick vara med om blomsterbladsregnet. Fantastiskt! Och jag drack också mitt livs dyraste Daiquiri!

Casa Loda sa...

Kul att du lyckades ta kort inne på Abaco! Jag var där i somras också för första gången. Missade också rosenbladen men jag blev helt tagen av den lilla innergården där de spelade klassisk musik, underbart!
Ha det gott!
Annika

Related Posts with Thumbnails