21 april 2012

Härligt lördagsmiddagstips

.
.
Godmorgon


Ibland kan man bara inte sova hur mycket man än får göra det. Så blev det för mig denna lördagmorgon. Dunkande migrän, när jag hoppade i säng igår kväll, hade övergått till en diffus molvärk denna morgon. Så det var bara att hoppa upp och dra i sig ett par Treo och sedan var det stört omöjligt att somna om...

Ja, så jag tar väl och kickar igång den här dagen med att bjussa på ett trevligt recept på en smarrig kyckling som jag lagade till middag igår.


Vi har kört "färdig middagskasse" i flera månader nu, och om min M är Guds gåva till kvinnan, så måste den "färdiga middagskassen" vara Guds gåva till den arbetande familjen. Vi sparar nog hur mycket tid och pengar som helst på det, och vilken god (nyttig) mat vi äter nästan varje dag nu. Den där falukorven och köttfärssåsen är numer väldigt sällan på besök i vårt kök...


Receptet på den här kycklingen kommer från senaste "kassen"




Kycklingknyten

1 kg kycklingfilé
1 pak prosciutto 
1 zucchini
4 vitlöksklyftor
300 g palsternacka
1 rödlök
rosmarin
salt


Balsamvinägerdressing

4 msk olja
4 msk balsamvinäger
saften av en halv citron (det lade jag till själv)
salt peppar




1. Salta och krydda kycklingfiléerna med rosmarin.
2. Linda in dem i skinkan och lägg i en ugnsfast form.
3. Skala och skär succini, palsternacka, lök och vitlök i bitar/klyftor.
4. Lägg grönsakerna runt kycklingknytena.
5. Blanda dressingen och häll över kycklingen.
6. Häll lite olja och strö salt över grönsakerna.
7. Tillaga i ugn. 200 grader ca 35 min.

Servera med Kamutvete, ris el dyl.

Supergott, kan jag verkligen rekommendera!


Lycka till och ha en fab lördag!


Kram Helena
.
.
.

7 kommentarer:

Coolaannna sa...

Roligt att du tycker om matkassen. Jag funderar starkt på att börja med det också! Mer och mer känns det som man inte orkar vara på topp vad det gäller maten på veckorna.

Näpp, så får det bli!

Receptet och bilderna talar för sig själv :)

Kram Anna

Casa of Mia sa...

Mmm ser riktigt gott ut, tack för recept, kram

MITT VITA HUS sa...

Mm mums:) Här ska det grillas idag om det nu är uppehåll! Massor kramar till dig<3

Kicki i Åre sa...

Vi har ICAs matkasse varannan vecka. Superbra!

Tack för mattipset, behövs alltid!! :)

Här skulle vi kört Skutskjutet idag men det blev inställt pga snö och blåst :(, nytt försök imorrn då det utlovats sol! :)

Trevlig lördag!
Kram

Anonym sa...

Det där låter mycket smaskigt, turligt nog har jag faktiskt alla ingredienser hemma.... japp det får nog bli detta ikväll - kul att prova nytt!

Ha en härlig lördag!
Åsa

Anonym sa...

Det där låter mycket smaskigt, turligt nog har jag faktiskt alla ingredienser hemma.... japp det får nog bli detta ikväll - kul att prova nytt!

Ha en härlig lördag!
Åsa

Anonym sa...

Nyss hemkommen från en semestervecka i New York
så ligger senaste numret av Plaza Interiör på hallgolvet.
Underbart repotage från
"Huset på udden".
Grattis till alla fina bilder.

Related Posts with Thumbnails