17 april 2012

Vintage eller begagnat

.
.
Vad är det egentligen som skiljer vintage från begagnat?

Såg en bild på en tjej i någon modeblogg, där det stod att hon hade: Jacka vintage, blus blabla, skor blabla och byxor second hand! Ja ha, vad är då skillnaden mellan second hand och vintage undrar jag? Någon som vet?





Hur det nu än är med det, så har den här stolen fått flytta in hemma hos mig.
Den är jättegammal (kanske vintage) och någon annan har ägt den (alltså second hand) så jag kallar den begagnad... Nu skall jag bara hitta en bra plats för den begagnade stolen
som jag tycker är jättefin!


Kram
.
.
.

7 kommentarer:

Härliga Härjedalen sa...

Vintage: En gammal (oftast begagnad) vara av god kvalitè
Begagnad: En relativt ny vara som någon annan har haft före dig, den är begagnad..

Kanske??

ANNA sa...

Hah, visst är det lite fånigt med alla de där orden folk svänger sig med *smiles*

Vintage betyder kanske att jackan har ett par år på nacken, kanske har hon ärvt den av sin mor eller övertagit den av en äldre kusin medan byxorna, den har hon köpt i en secondhandbutik...
Många verkar mer se vintage som en stil, nya grejer som fuskslitits på för att se gamla och nötta ut.

Men, vad vet jag, halva min garderob är nog viiiintaaaage i mångas ögon *smiles* dvs gamla godingar av kvalitet och snitt som håller, plagg jag älskar och som jag ofta övertagit av någon i min närhet eller fyndat secondhand.

I somras fick jag t.o.m beröm av en precis över tonåren, bekant till familjen. Hon tyckte jag hade väldigt coola vintagestövlar... Vanliga jäkla mörkblå tretorn gummistövlar med reflexrand upptill... Tja, praktiska är de iallafall fast... de är nyköpta.

LIFE by TESS sa...

Second hand är ju andra-hands grejer, begagnat. Vintage ska ha x antal år på nacken har jag för mig.

Camilla/Rufft och Sött sa...

Hej
Vintagekläder är tillverkade mellan 1920 och 1960. Kan vara både nya och begagnade (alltså använda).
Ha en bra dag!

ANNA sa...

Förklaringarna här ovan låter som de för semi-antika saker...

Anonym sa...

Du har ju roliga funderingar vännen. Man blir glad av att läsa dem! Kram Sara

Ceciliaba sa...

Den är superfin! Letar själv efter likande! Så kul!

Related Posts with Thumbnails