18 januari 2012

Ett rendezvous av olika stilar, men hur blir det nu?

.
.
För någon vecka sedan när jag premiärvisade min hemsida fick jag massor av fin respons från er, jag sög i mig av varenda kommentar och kände mig stolt och glad. Tack för det kära ni! Några dagar efter fick jag en kommentar av "Josefina" som önskade mig lycka till,
men som också framförde följande synpunkt.

En sak som jag reagerade på när jag läste din nya hemsida var att du skriver om att skapa ett personligt hem. Jag älskar verkligen din stil och har liknande stil hemma men den är ju inte särskilt personlig tycker jag. Det känns ju som om Tine K eller Day varit i farten överallt och man ser ju denna stil i väldigt många bloggar och tidningar idag. Den är superfin - missförstå mig inte - men den känns väldigt nischad Tine K /Day.

För att bemöta det och förklara hur jag jobbar skrev jag ungefär såhär tillbaka.

Det roliga med att jobba med inredning (hitintills) är att man kommer i kontakt med olika stilar. Själv gillar jag Tine K och Day men inreder inte per automatik andras hem med det! Förra veckan gjorde jag ett vardagsrum och ett sovrum till en familj som hade en väldigt modern stil, och då blev det förstås inget Tine K och Day.

Jag anpassar inredningen efter vad personen eller personerna jag inreder åt gillar, och försöker göra det personligt utifrån deras tycke och smak.


Italienskt designkök från fotograferingen igår.


Jag är själv en ambivalent typ som ena dagen drömmer om sekelskiftesvilla med tinnar, torn och dansk bohemisk chick stil för att nästa dag längta ihjäl mig efter ett tokmodernt hus med raka linjer, glas fasader, Lissonisoffa och italienska influenser.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, inredningen i vårt hem är en mish mash av älsklingsprylar, kompromisser och ett och annat "hatobjekt". Skulle jag slänga ut allt och inreda allt från början (vilket jag tror att man väldigt sällan gör när man passerat 30 år) skulle det inte bli så som vi har idag, men jag tror att jag skulle ha otroligt svårt att bestämma vilken linje jag skulle gå på...

Stilmässigt har starten på mitt förtagande varit ett rendezvous med olika stilar. Barnvänligt modernt, elegant första singellägenhet, lantligt med vitt rost och betong, Newport i skärgården och tokmodernt vid fotograferingen igår. Med andra ord heaven för en inredningsintresserad
som inte är så enkelspårig!

Låter bra va? Det är bara en sak, en liten detalj bara, men
 nu har jag inga fler uppdrag inbokade, hum...


Kram!
.
.
.


8 kommentarer:

Heléne sa...

& det italienska designköket såg smashing ut. Me like.

& jag hoppas uppdragen snart plingar in!

ANNA sa...

... samtidigt så är det ju dessutom så att en person som bland alla designers å styligster väljer just dej och ditt företag gör så eftersom de gillar de arbeten du gjort samt den stil du lite personifierar/står för. Om de skulle gilla knallfärgat och riktit färgbombiga barnrum så kanske Karin från Äntligen hemma är den inredningsperson de söker och om de gillar exempelvis TineK så passar kanske du bättre.
Eller hur...

På vår udde! sa...

Anna: Ja och nej, måste jag svara på den frågan.

Det jag har noterat är att kunder har gillat min inställning till inredning. Jag vill att det skall vara praktiskt, och jag vill att det skall vara hemtrevligt med en blandning av nya och gamla saker, saker med minnen som ger liv åt hemmet utan att det känns som hemma hos mormor.

Jag har också en känsla av att mitt förhållningssätt till återvinning, återanvändning och förmågan att se alternativa lösningar på olika problem är tilltalande. lösningen är inte alltid att köpa nytt!!

Om man är superrik och vill riva ut hela sitt hem och skapa något smashing vänder man sig förmodligen till någon annan. Den kundgruppen har heller aldrig varit mitt huvudsakliga mål. Jag har snarare riktat in mig på att hjälpa "vanliga" människor att få till ett trivsamt fungerande hem med de saker som redan finns i bostaden samt med en del nyförvärv.

Vi vet att det är lätt att bli hemmablind och ibland kan det behövas ögon utifrån som kommer med tips och idéer om hur hemmet skall utformas. Det är där jag kommer in i bilden. Dessutom har jag med mitt inredningsintresse, en skaplig koll på vilka möbler och prylar som finns ute på marknaden, vilket gör att jag kan ge hyffsade förslag om vad som skulle kunna lyfta den befintliga inredningen.

Det är mycket med det här och jag skulle nog kunna skriva en uppsats, men hoppas att detta förklarar mitt tänk lite grand!

Helena

110kvadrat sa...

Oj vad jag håller med dig, har varit inne här många gånger utan att lämna ett avtryck men jag känner precis som du. Att ena dagen vill jag bo på landet med allt vad det innebär i inredning och allt och nästa dag en vacker citylägenhet. Ocj jag tror att många hem idag är blandning, man snappar upp det man gillar, kanske man tar in det i sitt hem osv. Inredning idag har ju blivit väldigt stort och visst många namn syns på väldigt många platser som då Tine K och Day (men dem har ju så mycket fint) Men inte bara för det tror jag att alla har det för att det syns på ett 50-tal bloggar. och man ändrar efter årstider, humör, livstil.

Det sköna med "modet" idag är ju att man kan mixa lite som man vill och känner.

Oj det blev ett lång avtryck men jag ville egentligen bara säga att jag håller med dig i ditt inlägg, väldigt bra skrivit.

Anonym sa...

Hej

En fråga...
Är det dig Petra med bloggen House of phila skriver om som hennes vänninna x i dagens inlägg?

Anna

På vår udde! sa...

Dum fråga, men givetvis är det inte det.
Helena

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Jamen herregud anonyma Anna!

Anonym sa...

Hej!

Vilken supersnyggt tagen bild på det italienska köket. Du är duktig på att fånga djupet i bilden.

Och Anna, hur har du bara mage att ställa en sådan fråga...

Håller tummarna att du får nya uppdrag och vi får se nya bilder.

Kram från Karina i Jönköping

Related Posts with Thumbnails