20 januari 2012

Förrädiska isar och sura degar

.
.
Hej och skön fredag på er allesammans

Skön helg ligger framför oss och vi får väl hoppas att det fina vädret håller i sig. Isen har lagt sig på stora delar av sjön, men det är bara tunt, tunt så jag hoppas verkligen att det inte är någon som har funderingar på att ge sig ut på en promenad där inte. Jag och M var med om en fruktansvärd händelse mitt utanför vår brygga, för några år sedan, jag skrev om det här, och sedan dess är isen helt förbjuden för hela familjen... Burr, varför skulle jag börja tänka på det nu då helt plötsligt...


Nu till något helt annat


Surdegsbröd verkar för tiden vara värsta "innegrejen", och för mig som är helt hopplös med bakning verkar hela grejen så jäkla mäckig (önskar verkligen att jag var liiite mer talangfull med bakande...). Men som sagt, många verkar gilla de där små burkarna med "gegga" som står i var och vart annat kylskåp ute på arbetsplatserna, så någon tjusning måste det ju ändå finnas med att göra sitt eget bröd av sörjan (förutom att det är galet gott förstås).

En härlig kompis till mig, Marléne, är en fena på dylika ting! Hon är så himla duktig och pysslig med allt vad brödbak, matlagning, syltning och saftning heter, så det hon inte vet om de grejerna, är förmodligen inte värt att veta.




Via facebook såg jag att Marléne har dammat av och kickat igång sin gamla blogg om "tankar kring surdegar, bröd, matlagning & andra godbitar i livet...". Kul Marléne!


Massor av mumsiga recept och tips på alltifrån hur du gör din egen jäst, till hur du bäst pysslar om din lilla surdegsgegga! Helgens tips från mig till er är alltså att kika in hos Marléne och inspireras av hennes härliga tankar och handfasta tips!


God läsning önskar jag er!




Kram Helena
.
.
.

7 kommentarer:

Dagar hos mig sa...

Att baka surdeg är faktiskt roligt, men tidskrävande. Att det av bara mjöl, vatten och salt kan bli en limpa är ganska så häftigt. Prova!

Anna sa...

Hej! Gillar du inredning, med inriktning på den franska lantstilen & shabby chic? Då har jag kommit rätt. Jag kombinerar det gamla med nytt. I min blogg Hemlängtan visar jag er hur jag inreder, hur man bakar bullar i 15 cm klack, vardagen som en ensamstående mamma och mitt intresse för skyhöga stilettklackar. Numera finns även mizs -hemlängtan på Facebook. Joina oss gärna där. Välkommen!

Anonym sa...

Vilken skräckhistoria om isen och din man, så hemskt det måste ha varit. Ska berätta den för mina killar ikväll för jag tror att det är en sådan sak som 12-åriga grabbar mycket väl skulle kunna göra......

Ha en skön fredagkväll
Åsa

Nilla Q sa...

Vilket bra tips, jag som älskar att baka surdegsbröd!

Trevlig helg!

Hälsningar Pernilla

Casa of Mia sa...

Fy vilken historia, jag har verkligen recept för isar och tycker det är väldigt läskigt, huga. Nu måste jag gå in och kika på Marlenes blogg kram

Tomtebo & Barnen sa...

Jätte härlig blogg du har!

trevlig kväll!

Anonym sa...

Vad go du är Helena! :-)
Stor kram till dig!

/Marléne

Related Posts with Thumbnails