3 januari 2012

Många val av det fantastiskt roliga slaget

.
.
Jag skrev igår tror jag, om att det är så svårt att göra en hemsida, man ändrar sig hela tiden, och kommer på nya saker stup i ett, det är liksom många val att göra. Ok, om det är svårt, så känns det som en närmast oöverstiglig uppgift att bygga ett hus - jag menar, hur många val måste man inte göra då? Nu är det ju som så att båda dessa "svåra" uppdrag kvalar in under kategorin "Riktigt jäkla kul grejer att göra i livet", så ni får inte missta mig för att klaga eller gnälla. Det är bara skit kul helt enkelt... men svårt... om ni förstår hur jag menar!


Byggstarten beräknas till slutet av maj, möjligen början på juni, beroende på när tjälen släpper i backen. Bygglovshandlingarna är insända till Svegs kommun och vi har fått ett informellt JA, vad händer då? Jo, vi kommer på att vi bygger för litet... Tack och lov är de inte så knussliga där uppe så med några kompletterande handlingar så skall saken vara biff!


Nu återstår mycket av det roliga, bestämma och beställa allt som vi skall ha. Vi har ritat allt själva, bygger helt själva (ja, vi snickrar inte alltså) och gör alla val och beställningar helt själva, så det finns lite att pyssla med, so to say...


I några år har vi sneglat på det helt looovely golvet från Dinesen, och för ett tag sedan blev vi kontaktade av dem (bloggvärlden är fantastisk), så i februari skall vi träffa en representant därifrån och i Stockholm besöka ett par olika adresser för att kolla in golvet på riktigt. Spännande!


Jag har valt ut några bilder med just Dinesengolv som ni kan få se.









Jag tycker att det är helt magiskt vackert (för att använda ett populärt blogguttryck!).




Här är ritningarna, som nu skall förändras lite alltså.
Vi kommer att förlänga huset några meter samt bygga en veranda.





Såhär såg det ut i höstas när vi var där uppe och stakade ut husets placering.




Och såhär såg tomten ut i våras när jag och en väninna var uppe på en minisemester.
Tyvärr är det väldigt lite snö där uppe i år, men det vänder förhoppningsvis!

Helena
.
.
.


11 kommentarer:

VivanDivanGoesFashion sa...

Ursnygga golv. Nu blev jag inspirerad att måla våra gamla sekelskiftsgolv som faktiskt ser ut så där...

Vad spännande det ska bli att följa ert husbygge :)

Kram
/Vivvi

Victoria @ MY HAPPY HOME sa...

Snygga golv! och den där sista bilden fick mig verkligen att längta efter vinter, just en sån där solig vinterdag i backen!

HOUSE of ADELA sa...

Mmmm riktigt snygga golv! Det vore en dröm att ha dem ;)

Kram
Adela

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Det skall bli superkul att följa erat bygge!
Snygga golv, ursnyggt med de breda planken.

Kram Caroline

Casa of Mia sa...

Så spännande kram

Helén sa...

Hehe, det är så kul att att ni ska bygga i Lofsdalen
Där har jag varit sen jag var fem år och min svägerska är från familjen "Karins bod"!
Lycka till med allt! Ni kommer att få det urmysigt!

Stor kram!
ps. det där golvet finns det inte ord för!!!

mammaxtre sa...

Oj vad spännande och kul!

Ha det gott

Anonym sa...

Vilket härligt golv!
Lofsdalen är supermysigt både vinter och sommar!

Kram Kicki i Åre

Eddan sa...

Lycka till med byggnationen :-)!

Måste bara vara lite "besserwisser" ;-) och påpeka att det heter Härjedalens kommun (alltså inte Svegs kommun).

Kram från Anette

Johanna sa...

Jag bara älskar dinesengolven jag med, när det är dags här hemma att byta så blir det såna :)! Så det är superbra att du tar såna för då kan man ju spana in din blogg för lite fina pics på dem!!

Lycka till med bygget!

/ Johanna

Anonym sa...

Golvet är SÅ snyggt! Vi tittade på det till vårt hus men i och med att vi renoverade och inte byggde nytt så fungerade det inte med det golvet pga att det var för tjockt. Trist men bygger man som ni nytt så känns det som ett självklart val! Kram Linda

Related Posts with Thumbnails